KREATYWNE PRZEDSZKOLE, w którym chcemy rozwijać twórczego Malucha
Zajęcia dodatkowe
Język migowy
Założeniem programu autorskiego „Mówić rączkami” jest uświadomienie uczestnikom jak ważny jest szacunek i zrozumienie dla każdego, bez względu na stan fizyczny, psychiczny czy przynależność. Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo wrażliwe, ufne i posiadają ogromne zrozumienie dla odmienności. Dlatego tak ważnym aspektem jest, aby w tym okresie pracować nad przekazywaniem pozytywnych wartości oraz tolerancji wobec osób z deficytami. Podczas zajęć omawiane jest funkcjonowanie osób niesłyszących i niedosłyszących. Dzieci w tym okresie rozwoju zaczynają dostrzegać „odmienność” , zadają bardzo dużo pytań. To od nas zależy, czy nasi wychowankowie akceptują osoby posiadające różne deficyty , czy potrafią się z nimi komunikować. Język migowy to ogół znaków manualno-mimicznych używanych przez niesłyszących do porozumiewania się między sobą. Doskonale wpływa na rozwój dziecka i w sposób szczególny pobudza myślenie i wyobraźnię. Dodatkowo kształtuje motorykę małą, koordynację wzrokowo- -ruchową, jak również spostrzegawczość. Dzieci w tym wieku mają doskonałą pamięć, dlatego szybko uczą się języków obcych, także języka migowego. Dzięki umiejętności komunikacji na zasadzie sygnałów płynących z ciała nasi wychowankowie są otwarci na nowe wyzwania i potrafilą porozumieć się w każdej dla siebie nowej sytuacji.
Język niemiecki
Program nauczania języka niemieckiego w przedszkolu „Ich spreche und singe” jest skierowany do dzieci uczęszczających do Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu. W głównej mierze oparty jest on na dydaktyce i metodyce nauczania najmłodszych. Program wykorzystuje naturalne predyspozycje dziecka do nauki języka obcego: spontaniczność, potrzebę ruchu, wrażliwość oraz krótkotrwałą koncentrację.
Program został opracowany zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Tematyka rozbita jest na poszczególne miesiące. Każdy dział posiada zwroty z określonej tematyki, które przy pomocy odpowiednich ćwiczeń są powtarzane i utrwalane.
Głównym celem programu jest rozbudzenie zainteresowania dzieci kulturą, językiem i obyczajowością Niemiec.
Zajecia teatralne
Program zajęć teatralnych pt. „Nasz mały teatrzyk” został opracowany dla wychowanków Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu, którzy wykazują się zdolnościami teatralnymi, oraz śmiałością do publicznego występowania. Uczestnikami są dzieci w wieku od trzech do pięciu lat. Założeniem programu jest rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Biorąc pod uwagę fakt, iż w dzieciach drzemie naturalna potrzeba wyrażania siebie za pomocą m.in. mowy, gestu i ruchu, program ten ma za zadanie umożliwić im zaspokojenie tych potrzeb za pomocą różnorodnych form aktywności twórczej. Zabawa w teatr wszechstronnie kształtuje osobowość „małego aktora”, rozwija jego kreatywność i twórczość, a nawet może wpłynąć na niego oczyszczająco (katharsis).
Zajęcia z terapii ręki
Język angielski
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu to przede wszystkim tworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce, oraz wykorzystuje predyspozycje dzieci do rozwijania swoich umiejętności językowych.
Program "High Five" zakłada:
- Poznawanie podstaw języka niezbędnego do dalszej nauki;
- Rozwój kompetencji komunikacyjnych;
- Uczenie dzieci pracy w grupie, współpracy ze sobą;
- Uczestnictwo w zabawach muzycznych, ruchowych oraz plastycznych;
- Umacnianie wiary w siebie i we własne możliwości;
- Kształtowanie tolerancji u dziecka;
- Pogłębianie wiedzy o innych kulturach i narodowościach
Korekcja wad postawy
Program „Aktywny Przedszkolaczek” ma na celu rozwijać sprawność ruchową naszych przedszkolaków poprzez gry i zabawy oraz kształtować u nich prawidłową postawę ciała. Proponowane w programie zajęcia ruchowe poprzez swoją formę przygotowują dziecko do aktywności fizycznej i współpracy w grupie z rówieśnikami. Aktywność ruchowa wprowadza radosny nastrój, stanowi atrakcję i rozrywkę, przyczynia się do dobrego samopoczucia, daje dziecku pełną swobodę oraz korzystnie wpływa na kształtowanie cech motorycznych. Zabawy i gry ruchowe są różnorodne i oparte na różnych formach ruchu tj: chód, bieg, skok itp. Mogą zawierać również elementy zajęć korekcyjnych np. zabawy, podczas, których dziecko czworakuje, pełza, rzuca, wspina się oraz ćwiczy równowagę. Poprzez stosowanie ćwiczeń - zabaw, jako elementów korekcyjnych zapobiegamy wadom postawy, wzmacniamy określone grupy mięśniowe, kształtujemy krzywiznę kręgosłupa, wyrabiamy ruchowość w stawach, a także wyrabiamy praktyczne umiejętności niezbędne dla współczesnego dziecka, które przemieniają się stopniowo w sprawność ruchową. Zajęcia odbywać się będą w odpowiednio do tego wyposażonych salach naszego przedszkola.
Dzieci mają możliwość samodzielnego podejmowanie działań, prowadzenia obserwacji i eksperymentów oraz wyciągania wniosków.
Programowanie
Zajęcia Leśne
Dzięki bliskiemu kontaktowi z naturą dzieci rozwijają:
- zdolności motoryczne,
- wrażliwość polisensoryczną,
- pomysłowość i umiejętność obserwacji,
- samodyscyplinę i współpracę